Pussel & Prostitution

Tisdagen innebar inte enbart ett möte med bland annat försäkringskassan, utan även ett intressant samtal med klokpersonen som det finns förtroende för. Samtalet handlade om allt från grubblerier till varför en del instanser eller personer beter sig på ett alltifrån relativt till totalt obegripligt vis. Denna diskussion kom sig av att en av deltagarna på mötet ställde mig frågan om varför min arbetsgivare beter sig som den gör, med följdfrågan om det berodde på rädsla eller om det bara var ren okunskap? Eftersom jag inte satt inne med någon vidare bra förklaring på den frågan, vidarebefordrade jag den snabbt till klokpersonen för dissekering.

 

Klokpersonens svar var förvånande, intressant och tänkvärt med en inledande förklaring om att det svaret var det egentligen bara arbetsgivare själv som kunde svara på, men en förklaring kunde vara att tänka flockliv. Klokpersonen redogjorde för att om jag tänkte flockliv, så sågs jag i så fall som skadad. Skadad betyder en börda för en flock med påföljden väldigt låg rang för den skadade, som får vara glad om den inte blir ihjälhuggen. Det enda möjliga att göra då är att överleva. Hon fortsatte: så kommer då du som vägrar att foga dig i nåt omedvetet eller förlegat flockliv och istället kräver att det som vi i vårt land anser vara rätt, inte bara ska vara fina ord i nåt dammigt dokument, utan det ska även ske i handling. Det är något som går emot flockinstinkterna hos en del individer och det går definitivt emot jantelagen. Därmed känner sig en del relativt utmanade. Ännu en förklaring presenterades, vilken även den innehöll en stor del jantelag. Den löd ungefär: i vårt land finns det en massa sociala koder för hur människor ska bete sig, vad som ska sägas och vad som ska utföras. En del av dessa sociala koder går ut på att ständigt påstå sig vara tydlig, ärlig, stå för sina åsikter och att ingå i t.ex. en organisation där det är högt i tak. Det är ytterst sällan dessa påståenden är nåt mer än påståenden och de flesta som uttrycker såna saker lever inte efter det de säger. Återigen tog klokpersonen mig som exempel, i och för sig lämpligt nog med tanke på att grundfrågan handlade om bemötande av mig. Hon menade att jag är en stark person med en stor personlighet och självsäkerhet och dessutom kvinna, samt att jag kombinerar dessa attribut med att vara den jag utger mig för att vara. Med andra ord, sa hon, lever du som du lär, så när du säger att du är rak, tydlig, ärlig med mera menar du det och lever efter det. Det är inte så de flesta andra är, utan många använder sig av bara en massa uttryck för att de anses vara rätt, utan att för den skull vara i närheten av att verkligen leva på det vis de utger sig för att göra. Så när det kommer någon och faktiskt beter sig så som den utger sig för att göra, blir det ett hot och något som provocerar många människor.

 

Min spontana reaktion var naturligtvis att påtala det uppenbara, att till syvende och sist är det sig själv man ska stå ut med när man lägger sig på kvällen och hur kan någon göra det om hela ens identitet bara är tomma ord och inget som någon står för. Klokpersonen meddelade att en del inte ens är medvetna om detta beteende och de som är medvetna om det, men ändå fortsätter att spela ett passande spel och att utföra sina arbetsuppgifter på det viset egentligen lika gärna kunde sälja sina kroppar för det är detsamma som att prostituera sig. När någon gör nåt som de inte står för och som kanske egentligen går emot dem själva för att få en viss lön eller ett visst anseende, gör de inget annat än säljer sig – de prostituerar sig. Så kommer då du, fortsatte hon, som vägrar prostituera dig, som vägrar gå emot den du är och som står upp för dig själv genom att säga det du tycker på ett rakt och ärligt sätt utan att för den sakens skull vara otrevlig. Tror du inte att det är skrämmande? Tror du att det är en del av det vanliga sociala spelet eller för den delen ens särskilt socialt accepterat? Det är det inte! I det här landet ska vi inte stå upp för oss själv eller påtala brister eller kritisera det som inte fungerar, det kan ju leda till utveckling och hur skulle det se ut? Fast du gör rätt som står upp för dig själv, fortsatte min kära klokperson, även om en del kommer att reagera mer eller mindre positivt på det. Klokpersonen fortsatte med att tycka att även det var bra, även om det var synnerligen kostsamt också, för det gjorde att jag blev en pusselbit som bara passade ihop med människor från samma pussel, alltså likasinnade människor. Det i sin tur gör att du så småningom bara kommer att ha personer omkring dig som är värd att ha omkring sig.

 

Som sagt, ett mycket intressant samtal. Trots att allt ifrån reptiler till djurflockar verkar ränna runt på kontoren/bordellerna mellan alla prostituerade, så finns det tydligen en och annan som intresserar sig för pussel också. Trots att den mänskliga evolutionen pågått i många miljoner år, är det tydligt att det inte alltid är alldeles uppenbart. Vad som däremot verkar helt uppenbart, är att det som vanligt handlar om det egna valet och för mig är prostitution inget val.



Kommentarer
Lena

Helt fantastiskt hur du lyckas få ner ord som rinner ur munnen i skrift =)

Kram till dig och stå på dig (det är drygt att vara "stark" men man måste göra det som känns rätt för en själv)

Så om jag kunde skulle jag sända dig styrka/kram

2012-05-17 @ 23:35:37
Ulrika

Tack Lena! Så är det, vilket både du och jag vet, det är drygt att vara stark, men det är ännu värre att vara feg.



Jag får faktiskt lite styrka i form av lite mer ork, när jag får höra nåt stärkande på olika vis. Som idag av dig genom en kommentar här, så tusentack för det! Kram tillbaka till dig!

2012-05-18 @ 01:04:10
URL: http://ninjasoul.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilla huset på banvallen

Det går inte att styra livet - bara att välja hur man ska förhålla sig till det.

RSS 2.0