Henke flyttar hem

Idag hämtade min pappa hem Henkes grejer från skolan. Vi har försökt, Camilla och jag, att förmå oss att hämta dem ändå sedan i slutet av 2010, men inte klarat av det. Det skulle ha medfört ett alldeles för stort bevis på att Henke verkligen är borta, större än vi tydligen klarade av att tvinga oss själva till att konfrontera. Därför har det, hur vi än har burit oss åt, helt enkelt inte varit möjligt för oss att ta steget att åka till skolan för att hämta Henkes alla verktyg, pärmar, papper och arbetskläder. Det beror inte på att vi inte har velat få hem dem, att vi inte uppskattar att få hem dem eller att vi inte vill träffa övriga elever och läraren. Det hade vi gärna gjort, för att få en möjlighet att tacka för allt de har gjort till heder för Henke efter hans bortgång. Det har bara inte fungerat, trots att vi gång på gång bestämt oss, att sen genomföra det. Vi har helt enkelt varit alldeles för rädda för det lidande som kommer av att riva i alla öppna sår, för smärtsamt medvetna om hur ont det gör att än en gång påminnas om all den framtid som Henke inte fick. Idag gjorde därför min pappa det åt oss istället. Han for med värkande hjärta till Henkes skola, träffade Henkes lärare och fick chansen att tacka och föra vårt tack vidare till honom, för att sen olyckligt medveten om situationens bakgrund åka därifrån med de grejer Henke hade tagit med därifrån själv om han fått leva.

 

Redan i sjunde klass var Henke bestämd på att det var byggprogrammet han ville gå, så han la ner mycket möda och slit för att nå sitt mål. Han lyckades med bravur och började mycket glad och stolt hösten 2009 på bygg i hemkommunen och trivdes som fisken i vattnet. Det gick bra för honom där och han, tillsammans med kompisen Jens som dog i samma bilolycka som Henke, fick som enda byggelever sommarjobb av kommunen 2010. Elever som går byggprogrammet får arbetskläder, nåt bälte som Henke talade om och verktyg vid programstarten. Verktygen ansvarar eleverna själva för att hålla i gott skick och vid avslutat program får de dessutom dessa verktyg.

 

Eftersom Henke var så stolt över att gå på bygg, så glad över varje dag där, hade Camilla och jag som önskemål att han skulle få med sig det där verktygsbältet han pratat så mycket om i kistan. Henkes lärare, som Henke respekterade högeligen, berättade när han var hem till oss några dagar efter Henkes död, att det troligen inte skulle vara möjligt eftersom Henke inte skulle komma att avsluta byggprogrammet och därför inte kunde få dessa grejer. All eloge till läraren som efter många samtal såg till att Henke skulle få samtliga av sina grejer, trots att han aldrig skulle komma att avsluta sina studier. Dock blev detta inte klart förrän efter Henkes begravning, så bältet kom aldrig med Henke i kistan. Nu är dessa grejer då hemma äntligen. De står i köket och inte ens i min vildaste fantasi hade jag förstått hur mycket saker det rörde sig om.

 

När pappa var hit med grejerna sov jag, energin är inte på topp så en stor del av tiden går för närvarande åt till vila och, när det är möjligt, sömn. Camilla, som gjort mat, väckte mig på eftermiddagen för att vi skulle äta tillsammans. Jag vimsade yrvaken ner i köket, för att i ögonvrån få syn på Henkes grejer vars anländande jag vid det laget hunnit med att förtränga. När jag vred huvudet för att se efter vad som fångat min uppmärksamhet, fick jag syn på en av Henkes t-shirtar. Där låg den i en låda med alla övriga kläder han haft i skolan, samma t-shirt som jag köpte åt honom en av gångerna vi var i Borlänge tillsammans. Den var, precis som de andra hemkomna kläderna, otvättad och jag kunde inte låta bli att sträcka mig efter den och suga in lukten i mina näsborrar. Den luktade fortfarande lite Henke, min Henke som är borta och som jag aldrig kommer att få se igen. Den luktade mitt barn, min älskade saknade Henke som jag inte har kommit på hur jag ska kunna leva utan i resten av mitt liv. Tårarna av all den saknad jag känner konstant trängde fram, omöjliga att hålla tillbaka. Jag styrde mina steg in på toaletten, skakade i hela kroppen och grät. Som jag längtat efter att känna doften av mina döda barn igen och nu fick jag möjligheten att insupa Henkes doft en gång till, trots att det bara var från en av hans använda förvarade t-shirtar. Det slet i mitt bröst, gjorde ont, sprängde och gick sönder. Saknaden intensifierades ytterligare och känslan av att inte klara av, att inte orka vara utan honom hela livet förstärktes lite till. Samtidigt som det gjorde så otroligt ont, var det en helt ovärderlig gåva. Möjligheten att vara lite nära Henke igen. Så smärtsamt tacksam.

 

Under kvällen har jag med jämna mellanrum strukit med händerna över Henkes saker, verktyg och kläder, luktat på hans t-shirt, hållit i hans arbetshandskar och försökt stoppa tårarna som inte vill sluta att rinna. Hur ska jag klara mig utan honom hela livet? Min Henke, som stolt deklarerade vid tre årsålder att han när han blev stor skulle bli en pappa, som bemötte det mesta i livet med tålmodigt lugn och en alldeles strålande humor och som älskade att spela bas. Älskade Henke, som numer är så långt bort att doften av honom på en av hans använda t-shirtar får honom att kännas lite närmare. Alla dessa grejer, som han var så stolt över. Alla dessa grejer som nu sliter i våra hjärtan. T-shirten som fortfarande luktar Henke och jag därför aldrig mer skulle vilja sluta snusa på. Älskade barn, älskade Henke. Älskade, så väldigt saknade Henke. Nu är dina grejer hemma. Jag önskar så att du också var det.


Kommentarer
Inger

Starkt, gripande och vackert. Tänk om vi ändå bara för en sekund kunde vrida tillbaka klockan för att få vara nära bara en gång till...



Kram <3

2012-05-11 @ 07:26:05
Malin

Så fint du skriver. Jag blir så berörd av dina ord. //Malin

2012-05-11 @ 10:48:48
URL: http://kavithas.blogg.se/
Spader Madame

Klappar din kind, även om du inte känner just den klappen finns den i vinden när du går ut.



Vilken fin lärare!

2012-05-11 @ 13:31:18
URL: http://www.spadermadame.blogspot.com/
adela

väldigt gripande :( Beklagar sorgen min vän :(

2012-05-11 @ 16:08:56
URL: http://lifeinamsterdam.se
Sessan1

Jag fastnade när jag började läsa. Jag känner gråten i halsen, kan inte mer än att skänka mina tankar till er som har förlorat en sådan trevlig grabb!



Beklagar verkligen sorgen! Vila I Frid

2012-05-11 @ 23:24:54
URL: http://sessan1.blogg.se/
Ulrika

Tack för alla era underbara ord och er medkänsla!

Tack För kramen söta Inger, kram tillbaka till dig.

Tack suveräna Spader för din klapp på min kind, har förstått (underligt nog först genom din blogg och inte genom "allmän vetskap", som annars brukar kunna färdas med vindens hastighet) att även du har behövt några såna klappar genom åren. Å ja, läraren är riktigt bra.

Kram till Er!

2012-05-12 @ 03:02:00
URL: http://ninjasoul.blogg.se/
Jeanette Bergman

Beklagar, man kan inte sätta sig in hur ni känner, men man kan bara tänka sig in hur detta förstör en och hur ska man kunna bygga upp allt igen, när barnet som ska dö senare än sig själv går bort innan sig själv.



Riktigt hemskt, beklagar all eran sorg, hoppas ni finner en ro

2012-05-12 @ 10:05:28
URL: http://snittblomman.blogg.se/
Anna M

Sitter och läser det du skrivit samtidigt som tårarna rinner nerför mina kinder. Har följt din blogg ett tag och du skriver så bra och berörande. Du är så stark som fortfarande orkar, efter allt du gått igenom. Även om vissa dagar är extra tunga och svarta. Fortsätt kämpa. Många många kramar till dig och de dina // Anna

2012-05-12 @ 11:25:20
Ulrika

Jeanette: Tack!



Anna: Tack för att du skrev så värmande och fint. Gjorde mig rörd och det känns gott att höra att du blivit berörd och mina ord inte bara faller platt. Tack igen söta du! Många, många kramar tillbaka!

2012-05-14 @ 14:36:21
URL: http://ninjasoul.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilla huset på banvallen

Det går inte att styra livet - bara att välja hur man ska förhålla sig till det.

RSS 2.0