Jag är rik!!!



Fattig eller Rik?

Det här är berättelsen om en mycket rik man som ville visa sin son hur fattiga människor lever. Pappan och sonen tillbringade därför ett par dagar hos en mycket fattig familj som bodde i närheten av deras gods. När de återvände efter besöket frågade pappan:

"Förstår du nu vad fattigdom innebär?"

"Ja, det gör jag", svarade sonen."

"Kan du då beskriva skillnaden mellan vårt liv och deras", bad pappan.

"Vi har bara en hund, men de har fyra. Vi har bara en liten pool på gården, men de har en hel sjö. Vi har olikfärgade lampor i trädgården, men de ser hela stjärnhimlen. Vi har en massa betjänter, men de hjälper andra. Vi har stängsel runt hela vår gård, men de har vänner som skyddar dem.

Jag som trodde att vi var rika och de fattiga."

 

Som sjukskriven händer det ofta, för att inte säga alltid, att pengarna inte räcker till längre. Det som kommer in täcker helt enkelt inte det som ska ut. Innan jag var sjukskriven tänkte jag aldrig att jag inte skulle ta ett lån eller låta bli att köpa nåt ifall något av mina barn skulle avlida och jag inte skulle klara av att arbeta. Så jag har t.ex. ett billån och ett medlemslån. Så har jag alla mina andra utgifter som hyra, el, ja kort och gott, jag har såna utgifter som de flesta har. I dag fick jag svar från den försäkring som ingick i mitt medlemslån, den som är tänkt att täcka upp om man inte får in sin inkomst som man ska. Som med mycket annat fanns det ett kryphål och försäkringsbolaget meddelade frankt att försäkringen tyvärr inte kunde anses gällande i mitt fall. Under några minuter vandrade jag runt i mitt kök och vred mina händer och kände mig rätt orolig, eller snarare panikslagen, över min ekonomiska situation.

 

Så började solen skina över banvallen igen (Vårt hus ligger nämligen bredvid ortens tidigare tågstation, därav banvallen), i alla fall i mitt sinne. Min yngsta dotter hade tydligen tillsammans med min nära väninna T:s dotter bakat brownies i all hemlighet och jag var nu inbjuden på en fikastund med dessa två underbara tjejer. Jag blev bjuden på kaffe, nybakade och väldigt goda brownies och en kort inblick i deras tankevärld under fikasamtalet. När jag satt där och njöt av situationen och fikat kom jag ihåg hur otroligt rik jag ändå är trots allt. Jag har dessa båda underbara tjejer nära mig, jag har en äldre dotter nära mig som jag dessutom fått ha kvalitetstid tillsammans med tidigare under dagen, jag har underbara vänner som jag kan räkna med i vått och torrt, jag har mina föräldrar i närheten, mina syskon i livet, mina hundar alias husgudar och jag har så väldigt många helt otroliga och suveräna människor omkring mig. Så i en för närvarande ödmjuk känsla inför att rikedom egentligen inte sitter i pengar eller ägodelar, kom jag ihåg ovanstående berättelse jag har läst. Tyckte den kändes passande en dag som denna helt enkelt.

 

 



Kommentarer
Lena

Vill bara säga att jag idag stötte på din blogg och jag tror inte det går en dag utan att jag tänker på dig och de dina.

Blir så glad när jag läser om ditt kontaktnät och jag hoppas du förstår hur jag menar när jag säger att jag är full av beundran inför dig/ Kram Lena

2012-03-01 @ 23:20:17
Ulrika

Åh, tack för Dina ord och tankar Lena. Blev glad av att höra dem från Dig. Jag antar utifrån det du skriver att Du kommer från orten. Om det är så vet Du vilken bra ort vi bor på, en ort med många stora människor som ställer upp, stöttar och uppmuntrar varandra när det väl gäller. Ibland genom att rent fysiskt dra upp en i stående ställning och ibland, precis som Du nyss gjorde, genom ett vänligt ord. Sånt är guld värt! Många kramar tillbaka till Dig

2012-03-02 @ 14:25:50
URL: http://ninjasoul.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilla huset på banvallen

Det går inte att styra livet - bara att välja hur man ska förhålla sig till det.

RSS 2.0