Livets gilla gång

Livet går uppenbarligen sin lustiga lilla gång oavsett vilken inställning man har till det, så även idag. Det storartade med den här dagen har, precis som med många andra dagar, varit de människor omkring mig som påvisat möjligheten att välja inställning och med det även upplevelse och påverkan på de omkring sig.

Trots ett relativt sent uppvaknande och stress i hjärta och själ, har det varit en sån där dag när jag tagit tillvara på viktigheter i mitt liv. Det innebär att jag haft förmånen att umgås med en del av mina nära och kära, både i personlig och IT-baserad form. Det är som vanligt stort! Tack vare alla erfarenheter jag gjort i livet som medfört insikten om att det inte är en total självklarhet, har jag dessutom varit närvarande nog att kunnat suga i mig dagens alla upplevelser till fullo. För det är stort att få lyssna till sin syster som med självinsikt delar med sig av en liten del av sin tankevärld, höra nära vännen beskriva sitt positiva, alltid starka och trygga, sätt att tackla ett av barnens insjuknande och akutenvistelse, få kärlek beskriven för sig i så vackra ord att ögonen tåras av en person som lika väl prestigefullt kunnat använda sina ord för att såra och att få känna samhörigheten med alla dessa underbara människor omkring en.

När jag summerar dagen blir det så väldigt tydligt vilken makt människor har över varandra och sig själv, om insikten, viljan, intentionen och prestigelösheten tillåter det. Min syster som väljer att försöka upprätthålla en positiv bild av människorna och världen och leva efter sitt hjärta, min nära vän som trots många anledningar att ta på sig en offerroll väljer att se de positiva delarna i tillvaron och vända mindre roliga erfarenheter till viktiga lärdomar och den kärleksfulla människan som väljer att svälja sårade känslor och stolthet och istället fokusera på att dela med sig av sin kärlek. Det krävs mognad, mod och medmänsklighet för att göra såna val och jag kan inte säga annat än att jag är tacksam som får möjligheten att vara en del av dessa människors liv.

Ovan nämnda summering medför en koppling till Robin Sharma och nedanstående citat. Är ganska väl överensstämmande med de erfarenheter dagens möten medfört, samtidigt som det faktiskt talar väldigt mycket för sig själv.

"Varje människa som lever idag har makten att inspirera, påverka och lyfta varje person de träffar, genom gåvan att vara en god förebild. Och det behöver man ingen titel för att göra".
Robin Sharma




Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilla huset på banvallen

Det går inte att styra livet - bara att välja hur man ska förhålla sig till det.

RSS 2.0