Mr Murphy är statistiskt sett en idiot

Under 2008 bodde det nästan 9,3 miljoner människor i Sverige. Av dem dog 91 542 personer under året (dvs. knappt 1 %), varav 1170 (1,3 %) genom självmord. Det var bara 315 av de 1170 personerna som tog sitt liv som var kvinnor (knappt 27 % av de 1,3 %). Av samtliga personer som begick självmord under 2008 var det enbart 140 (12 % av de 1,3 %) av dem som var mellan 0-24 år och av dem var det bara 44 (31 % av de 12 %) som var kvinnor. Under 2010 var det drygt 9,4 miljoner människor som bodde i Sverige. Av dem dog 90 519 personer under året (dvs. fortfarande knappt 1 %), varav 287 (0,3 %)[*] personer i trafikolyckor och av dem var det bara 44 personer som var passagerare (15 % av 0,3 %). Av samtliga personer som dog i trafikolyckor under 2010 var det enbart 21 (7 % av 0,3 %) av dem som var mellan 0-17 år (källor: SCB, Socialstyrelsen, Statistikcentralen samt Trafikverket).

 

Min dotter Carro var 18 år när hon tog livet av sig 2008 och Henke, min son, var 17 år när han som passagerare dog i en trafikolycka 2010. Det vill säga att Carro var en av de 31 % av 12 % som ingick i en grupp på 1,3 % av en ursprunglig grupp på knappt 1 % som dog under 2008, och Henke var såväl en av de 7 % som en av de 15 % som ingick i en grupp på 0,3 % av en ursprunglig grupp på knappt 1 % som dog under 2010. När jag ser all denna statistik tycker jag att sannolikheten borde vara minimal för att min Carro och min Henke utgör en del av den, det borde helt enkelt vara en statistiskt omöjlighet. För det kan inte vara särskilt sannolikt att två barn ur samma familj dör av två helt olika orsaker, vid två helt olika tidpunkter helt oberoende av varandra. Kan det ens anses som statistiskt möjligt eller överhuvudtaget sannolikheten att två barn i åldrarna 17-18 år från samma familj ska ingå i den typen av statistik, dessutom inom loppet av två år? Men när allt kommer omkring har statistiken lika liten betydelse som alltid. Det spelar ingen roll hur statistiskt omöjligt eller helt osannolikt det är, Carro och Henke är döda och hur jag än vrider på all statistik i världen så ändrar det ingenting.

 

Det jag däremot med största sannolikhet och antagligen en hundraprocentig riktighet kan säga, är att jag och herr Murphy ytterst sällan spelar i samma lag och att det till och med verkar finnas statistiskt fog för det påståendet. Dessutom är det helt klart att Mr Murphy inte är klok på något vis, inte ens statistiskt. Frågan är dock om Mr Murphy är en pseudonym för Gud och att hon på nåt osannolikt vis genomför nån statistiskt helt oriktig plan som i själva verket är universellt genial? I vilket fall som helst är det iså fall inte särskilt tydligt i mitt mikrokosmos.



[*] För att stryka eventuella vänner av ordning medhårs ska jag snabbt tillägga att under 2010 tog Trafikverket beslutet att exkludera de som begår självmord i trafiken ur olycksstatistiken, varför det officiella antalet döda i trafiken avrundats till 270 personer under aktuellt år.

 



Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Lilla huset på banvallen

Det går inte att styra livet - bara att välja hur man ska förhålla sig till det.

RSS 2.0